Gratis elektronische bibliotheek

Laatste woorden (openbaringen) - Eugene H. Peterson

PRIJS: GRATIS
FORMAAT: PDF EPUB MOBI
DATUM VAN PUBLICATIE: mei 1998
BESTANDSGROOTTE: 5,51
ISBN: 9789075569063
TAAL: NEDERLANDS
AUTEUR: Eugene H. Peterson

Alle Eugene H. Peterson boeken die u van ons leest en downloadt

Omschrijving:

none

...betuigd heeft hetgeen hij van Christus gezien en gehoord had, gelijk hij ook spreekt in zijn Evangelie ... Bijbelstudie en Uitleg De laatste oproep - Openbaring 22:8 ... ... ... Openbaring 22. Het nieuwe Jeruzalem (vervolg) ... 6 Jezus zei tegen mij: "Deze woorden zijn waar. Alles wat gezegd is, zal gebeuren. De Heer, ... 13 IK BEN de Eerste en de Laatste, het Begin en het Einde. 14 Het is heerlijk voor de mensen als ze leven zoals Ik het wil. In het begin en aan het einde van Openbaring verklaart de Here diegenen 'zalig', die de woorden van profetie in acht nemen (Openbaring 1:3; 22:7). Want getrouwe en waarachtige profetie is enkel en alleen door de Geest van Jezus (Openbaring 19:10). ... Openbaring, (laatste) hoofdstuk 22: 'vers voor vers ... ... . Want getrouwe en waarachtige profetie is enkel en alleen door de Geest van Jezus (Openbaring 19:10). Zo ook in dit laatste Bijbelboek, 'de Openbaring van Jezus Christus'. Spreken namens God 1. Opschrift en groet. 1 De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;. 2 Dewelke het Woord Gods betuigd heeft, en de getuigenis van Jezus Christus, en al wat hij gezien heeft.. 3 Openb. 22:7. Alsof Openbaring de Telegraaf uit 2050 is met schreeuwerige koppen, tijdbalkjes van wat ons te wachten staat. Nee, gelukkig niet!" Dat zegt theoloog Ilonka Terlouw. "In het Bijbelboek gaat het enkel en alleen om dé openbaring van Jezus Christus Zelf. Niet voor niets heet het boek Openbaring - enkelvoud! Jakob Lorber Stichting voor het Nederlandse taalgebied. Nieuwe Openbaringen, ook nu nog? Het wekt verbazing dat in bijna alle christelijke kerken en geloofsgemeenschappen de opvatting heerst dat God door de Bijbel voor het laatst tot de mensen zou hebben gesproken en dat er dus na het nieuwe testament geen nieuwe openbaringen meer zijn geweest en ook niet meer zijn te verwachten. Op dat laatste ga ik niet verder in. Die eerste twee aanduidingen die hangen nauw met elkaar samen. Het woord "amen" betekent namelijk: het is betrouwbaar, het waar. Als Jezus zichzelf "de Amen" noemt dan zegt hij in één adem Ik ben de getrouwe en waarachtige getuige. Dat zou kunnen slaan op de woorden van het boek Openbaring. Het laatste Bijbelboek, het boek Openbaring van Johannes, is niet het meest eenvoudige en dat heeft alles te maken met de vele beelden die we daarin vinden die stuk voor stuk een diepere betekenis in zich dragen. ... (Openb. 1:1) nooit in tegenspraak kan zijn met Zijn eigen woorden zoals wij die vinden in de Evangeliën. Johannes schrijft zo over 'de laatste dingen' dat het evangelie in levens gestalte krijgt; toen en nu. In dit boeiende boek doet Peterson een beroep op onze verbeelding en daagt ons uit om ons te laten inspireren door de beelden uit de Openbaring, de laatste woorden van de Schrift: laatste woorden over de Bijbel, Christus, de kerk, eredienst, het kwaad, gebed, getuigen, politiek, oordeel ... Twee inleidingen op de laatste zeven oordelen. Openbaring 8:2-6 geven de inleiding op de zeven bazuinen. Deze kunnen gelegd worden naast heel Openbaring 15, die een inleiding vormt tot de zeven fiolen. In hoofdstuk 8 is het beest nog niet benoemd of nader verklaart. Dat is al wel gebeurd voor Openbaring 15. Wat tegen de 7 gemeentes aan het begin van Openbaring wordt gezegd is ook belangrijk voor ons. De zelfde dingen die daar speelden, kan in onze levens spelen. Daarom worden we bij het lezen ervan ook vaak bewust door de schrijver persoonlijk toegesproken in woorden als: "wie ore heeft die hore wat de Geest tot de Gemeente zegt"...